mandag 1. april 2013

Påskestrikk

Nå har det vært veldig stille fra denne kanten.. Jeg strikker ennå, men ikke like mye.. Men satser på at jeg kommer sterkere tilbake etter eksamen i mai!

Årets påskestrikk har vært Fanagenser med rundfelling


Dette er en gratisoppskrift som Sandnes Garn har på sine nettsider, og du finner den her.

Garnet som brukes i oppskriften er utgått for haugevis av år siden, men jeg har brukt Falk fra Dale Garn i stedet, som er 100% ull. Genseren strikkes på pinne 3 og 3,5. Blir en litt tykkere ullgenser, og godt med høy hals særlig for bruk på påskefjellet. Jeg har strikket den i str 4-6 år til datteren på 2,5 år. Den er stor, men ikke verre at vi bretter opp ermene, så kan hun bruke den i år, til neste år og KANSKJE året etter.

Det eneste jeg har å utsette på genseren er at jeg synes resultatet ble litt ujevnt... har ikke brukt Falk så mye tidligere, så vet ikke om det er flere som har samme erfaring? Jeg satser iallefall på at etter et par omganger i vask, er den blitt bedre!

Jeg har begynt på en lik til Storebror, men denne gang i str 12-14 år. Fant ut det var grei i den minste str, så da satser jeg på at den er litt stor til og holder 1-2 sesonger til :)

Ellers har påsken vært aldeles nydelig med knall sol, blå himmel og koselig hyttetur med familie.



Ha en strålende 2. påskedag!

6 kommentarer:

  1. Superfin genser! Jeg har aldri brukt Falk, men generelt er det iallefall mitt strikkemantra at det meste jevner seg ut etter vasking ;) Lykke til med genser nr 2!

    SvarSlett
  2. Så fin den var! Kjenner meg igjen med lite blogging midt i eksamenstiden. Ligger kraftig på etterskudd her :)
    Lykke til med lesing og eksamen :)

    SvarSlett
  3. Kjempefin genser du har strikket! Ha en kreativ uke hos deg!

    SvarSlett
  4. Så nydelig genser! :) Fanagenser står på min strikkeliste :) Lykke til med eksamen :)

    SvarSlett
  5. Så fint du strikker da. Veldig fint med rundfelling.
    Klem

    SvarSlett
  6. Denne ble fin! Jeg har lyst på en sånn genser selv!

    SvarSlett